sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Perunasormi

"Chirurgia, chirurgia" huus yks lääkäri naama punasena kun menin ensimmäisen kerran lääkäriin täällä. Sormi tulehtui tosi pahasti jostain syystä, vain viimeisestä nivelestä alaspäin. Kova, kuuma, kipeä, punainen ja kuin peruna. Sormikaan ei oikein tahtonut taittua mitenkään. Menin yksi aamu päiväkodille ja tokasin mun ohjaajalle "i really dont know what my finger doing", siinä vaiheessa se meinas jo pökrätä. Lähdettiin samantien käymään apteekissa näyttämässä sormea, mies sanoi heti, että tarvisin antibiootit. Sen jälkeen hetkeksi takaisin päiväkodille, siinä vaiheessa mulla nous savu korvista. Ohjaaja puhui puoli tuntia erittäin kiivasta tsekkiä muiden ohjaajien kanssa musta ja mun sormesta. Jäätävää sähläämistä vaikka mulla ei ollut mikään hengenhätä. Mulle sanottii, että täytyy mennä lääkäriin ja ilmoitin, että mentäis Jyrin kanssa illemmalla. Ei vissiin käynyt kun neljä lääkäriä soitettiin läpi ja viimeinen vain suostui ottamaan sisään, koska ulkomaalainen. Matkalla päiväkotiohjaaja heitti niin huonoa vitsiä, että hermostuin vain lisää. "He takes knife and then your finger is..." jonka jälkeen näytti katkinaista sormea. Heh, kiva. Ja aivan oikeesti seuraavaks mä olin jo kirurkiosastolla.. Mut otettiin sisään huoneeseen jonka peräällä oli leikkaushuone. Hmm. Lääkärit oli aivan raivona, että ei mulla ole mikään. Eikä ne tietenkään puhunut sanaakaan englantia. Hetken ajan päästä mut pyydettiin makaamaan leikkauspöydälle, siinä vaiheessa olin jo pinkasta ovesta pihalle ja ensimmäiseen lentokoneeseen mikä lähtee Suomeen. Ei, lääkäri vain kiepautti kaksi kierrosta sideharsoa mun sormeen ja sanoi, että sormi on terve kahden päivän kuluttua, jos ei ole, en todellakaan saa palata vastaanotolle.  

Sen jälkeen kun meidän yhteishenkilö Hana kuuli kaiken tämän, hän sanoi että seuraavana aamuna menemme uudelleen lääkäriin, hänen omalle lääkärille. Paikka näyttikin paremmalta ja lääkärit ottivat mut iloisina vastaan. Runnoi hetken tota sormea ja mä ulisin siinä samalla jotain kun sattu niin törkeesti. Antibioottiresepti, tabletteja ja voidetta. Siltikin olin varma etteivät ne tehoa, turhautti aivan törkeästi. Miks just nyt, mulla tulehtuu sormi?!? Nyt viidentenä antibioottipäivänä mun sormi näyttää ehkä vähän jo sormelta. 

Oon yllättynyt siitä miten paljon täällä päiväkodissa on paljon ohjelmaa. Maanantaina saatiin kaksi koiravierasta. Koiraterapiaa! Ja perjantaina oltiin taas suolahuoneella. Mun mielestä ois tosi hienoa jos suomen päiväkodeilla oisi samanlaista ohjelmaa kun täällä. 

Mulla on mennyt mun hiuksiin hermo taas muutaman päivän. Tuli oikeesti hyvä olo siitä kun yhdet lapset leikki häitä (ylläri, jokapäivä on samalla parilla häät), häiden jälkeen ne tulee aina kertomaan miten häät meni. Tällä kertaa tyttö haluaisi yhtä kauniit hiukset kuin mulla ja haluaisi ne samalla tavalla ponpulalle. Sotkunuttura, kiva hääkampaus. Himpun verran enemmän siedän taas näitä, kiitos sen ihanan pikkutytön!

Ajattelin tehdä Auschwitsistä oman tekstin, kuviakin on niin paljon.. 
Oltiin siis perjantaina yötä Puolan rajalla josta lauantaina pääsin sit viimeinkin käymään Birkenaussa. Päivän päätteeksi matkustettiin junalla takaisin, joka kai hajosi? Jouduttiin vaihtaa junaa kahden pysäkin ajaksi, jonka jälkeen vaihtaa bussiin. Manasin Jyrille sitä, kuinka huonosti täällä järjestetään tollanen. Suomessa jos juna hajoa niin taksit ja bussit hakee sut melkein sieltä junan ovelta. Noh, joka vaihdoksen aikana laiturilla seisoi tyyppejä jotka huusivat Brno ja ohjasivat seuraavaan kulkuneuvoon. Parilla miehellä oli pyörät mukana, ne pakattiin pakettiautoon ja miehet itse bussiin. Kun päästiin Brnoohon niiden miesten pyörät odottivat jo pihalla pakettiauton kuljettajan kanssa! Turhaa manasin... :)

Krista ja hänen sisko oli täällä viime viikonlopun!! En voi sanoin kuvailla miten hyvältä tuntui puhua suomea saman sukupuolen kanssa :) Muutenkin meillä oli aivan superhauskaa! Kiitostytöt<3

Olin viime syksynä Tsekissä leirillä, jossa tapasin yhden Michalin joka vain vieraili leirillä. Silloin tällöin ollaan pidetty yhteyttä Facebookin kautta, nyt oltiin sovittu että hän ja pari ystävää tulee Brnoohon näkemään meitä! Oli aivan super nähdä hänet!! Ihana ilta.


Yksi päiväkotitäti vei mut handmade messuille jonne myös Krista ja Emmi tuli mukaan:)


Lenkkipolku.. Pikkasen pelkään että tulee käärme vastaan

Koiraterapiaa


Kukkakengät Sipriinalle

Ikeafoood

Chirurgie....... 

Mun ihka ensimmäinen ja todella odotettu kummityttökin pääsi vihdoin maailmaan, kovasti odotan jo Suomeen lähtöä niin nään tuonkin pikkuprinsessan.. Neea & Jesse <3

..... Miksi nyt just nyt nyt nyt

Aurinkoa mun kattohuoneistossa.

Juuri ennenkuin lähdettiin Auschwitsin matkalle niin nähtiin joku sotakulkue. Neuvostoliiton lippuja mutta myös natsisotilaita. Kaikki kulkuneuvot oli niinkuin jostain leffasta!



Sotilailla oli pyssyt olalla.. TAI konekivääri


Michal!! 
Varaisä, Michalin ystävä ja tyttöystävä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti